Turistický sprievodca

Turistický sprievodca hrebeňovkou

Nízke Tatry sa tiahnu v dĺžke 95 km smerom od východu na západ medzi údolím Váhu a Hrona. Sedlo Čertovica ich delí na podcelky: Ďumbierske a Kráľovohoľské Tatry. Ďumbierske Tatry sú členitejšie a vyššie. Najvyšší vrch na nízkotatranskom hrebeni je Ďumbier 2043 mn.m a najnižšie položené miesto je sedlo Priehyba 1189m n. m. Územie N. Tatier bolo v r. 1978 vyhlásené za Národný park.

Celým hrebeňom Nízkych Tatier sa tiahne turistický chodník známy ako Cesta hrdinov SNP, vyznačený červenou turistickou značkou.

Prechod je rozdelený na 7dní:

1 .deň:

Príchod do Telgártu z B. Bystrice - Telgárt /prezentácia/ - Predné sedlo pod Kráľovou hoľou.

Zraz je pri Kauflande na železničnej stanici v Banskej Bystrici. Po zvítaní, si vyložíme batožinu na nákladné auto, ktoré nás bude sprevádzať z tábora do druhého. My si nastúpime do zmluvného autobusu. V Telgárte po prezentácii položíme kyticu kvetov k pamätníku SNP. Po občerstvení v miestnych reštauráciách sa o 15.30 hod. vydávame na cestu do prvého tábora na Prednom sedle. Z obce Telgárt môžeme ísť po červenej alebo zelenej značke. Chodník červeným turistickým značením vedie cez les lesnou cestou, neskôr chodník stúpa popod elektrické vedenie, k prameňu Zubrovice, kde si naberieme vodu. Pokračujeme v stúpaní až na asfaltovú cestu, na ktorej odbočíme doľava smerom na Šumiac. Turistický chodník značený zelenou značkou je kratší ale náročnejší. Musíme ísť okolo kostola a pokračujeme strmým chodníkom cez les až na zvážnicu. Po spevnenej lesnej ceste sa vyberieme smerom doľava, už nestúpame. Cesta sa mierne zvažuje nadol, prechádza popri chatke a zavedie nás na asfaltovú cestu vedúcu zo Šumiaca. Chodníkom popri ceste prídeme až do sedla, kde je náš tábor.

2.deň:

Kráľova hoľa - Stredná hoľa - Orlová - Bartková - Ždiarske sedlo - Andrejcová - sedlo Priehybka - Veľká Vápenica - Priehyba

1.Predné sedlo            4.Bartková                 7.Priehybka

2.Kráľova hoľa           5.Ždiarske sedlo         8.Veľká Vápenica

3.Stredná hoľa            6.Andrejcová

Ráno pokračujeme po modrej značke a neskôr po slabo viditeľnom chodníku v trávnatom svahu na vrchol Kráľovej holi /1963m/. Tu sa nachádza budova a veža televízneho vysielača.

Za krásneho počasia je odtiaľ nádherný výhľad na štíty Vysokých Tatier. Postupne zdolávame trojicu vrchov, ktorých výška sa znižuje od východu na západ. Vystúpime na hrebeň Strednej holi /1876m/, na skalnatý dvojhrb Orlovej /1839m/ so slovenským dvojkrížom a Bartkovú /1790m/. Tu začína zostup cez kosodrevinu do lesa do Ždiarskeho sedla /1475m/. Ak by sme na rázcestí odbočili na modrú značku, dostali by sme sa do Pohorelej alebo na druhú stranu do Liptovskej Tepličky. My pokračujeme po červenej značke nahor pomedzi staré smreky a cez horskú lúku. Míňame vrch Andrejcovej /1410m/, z ktorej nás klesajúci chodník zavedie na poľanu s obnovenou turistickou útulňou s názvom Andrejcová.

Tu si oddýchneme, z blízkeho prameňa si naberieme vodu a pokračujeme cez Heľpiansky vrch /1586m/, z ktorého zostupujeme skalnatým terénom do plytkého sedla Priehybka /1555m/ a odtiaľ vystúpime na hôľny vrchol Veľkej Vápenice /1691m/ s pekným kruhovým výhľadom. Nasleduje strmý zostup lesnou cestou do sedla Priehyba /1190m/. V sedle po žltej značke je pitná voda. Cez sedlo prechádza cesta, ktorá spája Horehronie s Liptovom. Po tejto ceste prišiel aj náš nákladiak s batožinou. Po utáborení každý zo svojich zásob sa snaží vykúzliť chutnú večeru. Odvážnejší sa zúčastnia kuchárskej súťaže. Naše zlaté štábne babenky sa menia na šéfkuchárky a za malý poplatok ponúkajú chutný guláš. Večer sa schádzame pri táboráku, kde po uvítacom príhovore organizátora tejto akcie /náčelníka štábu/, znejú piesne a veselá vrava  dlho do noci.

3. deň:

Kolesárová - Oravcová - Zadná hoľa - sedlo Homôlky - Havrania poľana - Ramža - Bacúšske sedlo - sedlo za Lenivou - Čertovica

1.Kolesárová                 3.Homôlka                    5.Ramža

2.Zadná hoľa                4.Havrania                    6.Bacúšske sedlo

7.Sedlo pod Lenivou

Výstup na Kolesárovú /1508m/ je najprudší stupák  z celej hrebeňovky. Z Kolesárovej pokračujeme na západ, nie veľmi príjemným chodníkom hustou kosodrevinou na Oravcovú /1544m/ a z nej horskou lúkou vystúpime na Zadnú hoľu /1619m/, Homôľku /1570m/ obchádzame traverzom. Pod Homôlkou sa ešte chvíľu predierame kosodrevinou, ktorá prechádza do lesa. Za rázcestím poľany  Havrania začína  polom po víchrici. Turistický chodník je už preznačkovaný, nie je možné zablúdiť. Úsek je priechodný, ale treba počítať s podliezaním a preskakovaním pňov.

Pri plynovode sa nachádza útulňa Ramža /1300m/, odkiaľ pokračujeme polomom do Bacúšskeho sedla /1319m /, vyhneme sa hrebeňu Končistej a pokračujeme do Sedla za lenivou /1378m/, mierne klesajúca pohodlná cesta sa oblúkom vyhýba vrchu Čertova svadba /1463m/, pokračujeme do sedla Čertovica /1238m/, kde sa utáboríme. Niektorí zvolia ubytovanie a večeru v moteli. Pri pive sa rozprúdi živá debata sprevádzaná spevom. Spať sa nikto neponáhľa, lebo zajtra nás čaká oddychový deň.

4. deň: oddychový, resp. Ohnište alebo Liptovský Ján

Je viac možností ako stráviť tento deň. Niektorí si zvolia oddych a varenie guláša, iní sa vyberú na nákupy do Vyšnej Boce. Mnohí sa vyberú na Ohnište, ktoré je prírodnou rezerváciou. Poobede niektorí turisti odchádzajú z tábora a idú na Kamennú chatu alebo Štefáničku, kde prenocujú a tak si skrátia ďalšiu časovo náročnú ale najkrajšiu etapu.

5.deň:

Rovienky - Lajštroch - Kumštovo sedlo - Panská hoľa - Malý Gápeľ - Králička - Chata gen. M.R.Štefánika pod Ďumbierom - Krúpovo sedlo - Demäňovské /Široké/ sedlo - Kamenná chata na Chopku - Dereše - Poľana - Krížske sedlo - Kotliská - Chabenec - Kollárov chodník - Magurka

1.Rovienky                     5.Ďumbier                      8.Dereše

2.Kumštovo sedlo           6.Demäňovské sedlo       9.Krížske sedlo

3.Králička                      7.Chopok                      10.Chabenec

4.Chata M.R.Štefánika

Budíček je už okolo 6.hod. ráno, pretože nás čaká 39km úsek. Ešte nerozhýbaný vystupujeme strmým chodníkom popod vlek na Rovienky a Lajštroch. Na hrebeni Lajštroch si môžeme vychutnať krásny výhľad na Kráľovohoľské Tatry. Po trávnatých holiach sa dostaneme na vrch Rovienky /1602m/. Nasleduje zostup cez kosodrevinu a na rovnom úseku pred Kumštovým sedlom /1549m/ sa dostaneme opäť na trávnaté hole. V sedle prekrížime zelenú turistickú značku. My vystupujeme po červenej na Panskú hoľu /1635m/ a cez Malý Gápeľ na vrch Králičky /1807m/. Odtiaľto je pekný výhľad na Ďumbier a do Jánskej doliny. Po zostupe Ďumbierskym sedlom prichádzame na chatu gen. M.R.Štefánika /1728m/, ale ešte predtým si urobíme foto pri pamätníku s partizánom. Na chate sa občerstvíme a doplníme zásoby vody. Prameň je za chatou. Pokračujeme na Krúpovu hoľu /1927m/, pod ktorou v sedle je križovatka turistických ciest. Jedna vedie na vrch Ďumbier. Zdolať sa ho oplatí hlavne za pekného počasia, pretože jeho vrchol ponúka jedinečný kruhový výhľad. Z Krúpovej holi zostupujeme do Demänovského sedla /1756m/. Kamenný chodník nás zavedie na Kamennú chatu pod Chopkom. Na skalách, ak budeme mať šťastie, môžeme vidieť svišťa. Po oddychu na chate a občerstvení môžeme vyjsť na kamenný vrch Chopok /2024m/, ktorý poskytuje pekný výhľad. My pokračujeme trávnatým chodníkom na Dereše /2003m/, kde je mestečko kamenných mužíkov. Celou cestou máme nesmierne množstvo výhľadov – na pravej strane Vysoké Tatry a Liptovskú Maru, krásny horský kotol pod Skalkou, na ľavej strane rozľahlú Muránsku planinu V sedle Poľany môžeme stretnúť stádo kamzíkov. Z Poľany ideme do Krížskeho sedla /1775m/, ktoré je uzlom turistických ciest. Po hrebeni pokračujeme na skalnatý, ostrý vrchol Kotliská /1937m/, za ktorým nasleduje mohutný vrch Chabenec /1955m/. Môžeme ho obísť traverzom doľava. Za pekného počasia je z vrcholu pekný výhľad.

Pred sedlom Ďurkovej odbočíme doprava po zelenej na Kollárov chodník, ktorý nás najprv cez kosodrevinu a neskôr lesom zavedie do osady Magurka, kde sa utáboríme na čerstvo pokosenej lúke pri potoku. Ubytovanie, stravu poskytuje i miestny penzión.

6.deň:

Latiborská hoľa - sedlo pod Skalkou - Skalka - Košarisko - Veľká Chochuľa - Malá Chochuľa - Prašivá - Hiadeľské sedlo - Kozí chrbát - sedlo Hadlanka - Kečka - Hrivkov

1.Latiborská hoľa         4.Veľká Chochuľa         7.Kozí chrbát

2.Sedlo pod Skalkou     5.Prašivá                      8.Kečka

3.Košarisko                  6.Hiadeľské sedlo          9.Polianka

Ráno s väčšou zásobou vody /prameň je až v Hiadeľskom sedle/ vyrážame po modrej značke strmým lesným chodníkom na Latiborskú hoľu /1643m/. V sedle pod Skalkou /1476m/ sa zastavíme pri smerovníkoch a pokocháme sa výhľadom na  najdlhšiu slovenskú obec Liptovskú Lužnú.

Zo Skalky chodník stúpa do mierneho kopca a začína sa objavovať kosodrevina. Pamätník partizánom a občanom v SNP nám napovie, že sme na Košarisku, nad ktorým sa týči Veľká Chochuľa /1753m/,  najvyšší vrch  dnešnej etapy.  Pekný výhľad nás odmení za namáhavý výstup. Ďalej prechádzame Malou Chochuľou /1719m/ na Prašivú /1652m/ s hustou kosodrevinou. Nasleduje prudký zostup do Hiadeľského sedla /1099m/. Terén je nepríjemný, posiaty kamením a štrkom. Po krátkom oddychu /naše kolená si ho zaslúžia/ a občerstvení sa vodou z prameňa /naľavo od chodníka/, pokračujeme výstupom na Kozí chrbát /1330m/ alebo ho môžeme obísť traverzom po žltej značke. Chodník býva blatistý a vedie lesom.

Cesta pokračuje cez Hadlanku, Kečku /1225m/, Baraniu hlavu na Hrivkov /1056m/, najprv cez lúku, potom lesom, kde si musíme všímať značenie /držíme sa viac vľavo/, aby sme neprišli na Donovaly. Na Hrivkove, na lúke v lese je naše posledné táborisko.

Po postavení stanov dojedáme posledné zvyšky svojich zásob alebo ochutnáme jedlo, ktoré pripravil náš štáb. Za  jedlom dobre padne pivo, ktoré sa čapuje pri aute.

Podvečer sa všetci turisti zídu pri táboráku, zhodnotí sa celý prechod, vylosuje sa tombola, spieva sa a debatuje dlho do noci.

7. deň:

Hrubý vrch - Jelenská skala - Dolný Šturec - Špania Dolina

Posledné skladanie stanov a už kráčame po zelenej značke horskými lúkami okolo Hrubého vrchu a špaňodolinskom historickom vodovode za Jelenskou skalou do sedla Dolný Šturec. Tu sa čakáme a spolu organizovane zostupujeme cez Haldu do Španej Doliny. Cestou počujeme vybuchovať delobuchy, ktoré majú pripomenúť udalosti z SNP. V dedine nás víta starosta s obyvateľmi obce, baníci v uniformách. Po položení kytice k pamätníku SNP turisti dostanú za absolvovanie prechodu odznak a občerstvenie. Po guláši si berieme svoje batohy a so slovami „ o rok zas“ sa lúčime s kamarátmi, s turistami z Čiech, Nemecka, Veľkej Británie, Kanady, USA, Švajčiarska...